szkolenia dla DPS, OPS, ŚDS, WTZ

Szkolenia w formie zamkniętej wyceniamy indywidualnie w zależności od liczby uczestników i przewidywanym czasie trwania. W celu wyceny szkolenia prosimy o kontakt mailowy na biuro@dopasowaneszkolenia.com lub kontakt telefoniczny pod nr 536 193 457.
Oferta szkoleń na rok 2023/2024 do pobrania tutaj: OFERTA SZKOLEŃ DO POBRANIA

propozycje tematów szkoleń

Cel: poznanie technik terapii TSR w procesie motywowania klienta

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • poznanie filozofii terapii TSR
  • zapoznanie z metodami terapii TSR mającymi zastosowania w pracy z klientem pomocy społecznej
  • poznanie i doświadczenie procesu zmiany
  • poznanie i trening metod budowania relacji z klientem wykorzystując techniki terapii TSR
  • zdobycie umiejętności pracy z klientem w oporze

Motywacja

  • co mnie motywuje do zmiany ? co motywuje mojego klienta ?
  • o zmianie. Bariery zmiany. Jak wprowadzać zmiany i kiedy ich zaniechać
  • Praca z oporem – przyczyny oporu klienta (przegląd zjawiska)

Terapia TSR – główne założenia

  • Filozofia centralna
  • Klient – ekspert swojego życia

Praca na zasobach

Budowanie relacji z klientem. Typy relacji z klientem. Metody pracy w zależności od typu relacji

  • technika komplementowania
  • Relacja goszczenia
  • Relacja narzekania
  • Relacja współpracy

Wybrane techniki wspierające proces aktywizacji do działania

  • Pytanie o cud
  • Wyjątki
  • Skalowanie

Program szkolenia:

  1. Wprowadzenie – Środowisko zawodowe pracownika pomocy społecznej i specyfika jego pracy opartej na relacjach,
  1. Empatia pracowników socjalnych i konstruktywne radzenie sobie przez nich jako istotne zasoby warunkujące efektywność ich pracy zawodowej,
  1. Definicja, przyczyny i skutki stresu. Sposoby identyfikacji i radzenia sobie ze stresem,
  2. Klasyfikacja strategii radzenia sobie ze stresem: radzenie sobie skoncentrowane na problemie, radzenie sobie skoncentrowane na emocji,
  1. Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu w miejscu pracy,
  2. Praktyczne umiejętności rozpoznawania i szybkiego reagowania na syndrom wypalenia zawodowego,
  1. Sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu,
  2. Superwizja, coaching, trening motywujący jako podstawowe mechanizmy wsparcia pracy i rozwoju pracownika socjalnego,
  1. Podsumowanie – dyskusja.

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:   

  • zwiększenia świadomości specyfiki konfliktu
  • zdobycia umiejętności umożliwiających diagnozę sytuacji konfliktowej i wybór optymalnej ścieżki postępowania
  • poznania metod rozwiązywania sporów
  • nabycia umiejętności zastosowania odpowiednich strategii rozwiązywania konfliktów 
  • nabycia umiejętności zastosowania wybranych technik komunikacyjnych stosowanych w mediacjach
  • korzyści wynikających z rozwiązanego konfliktu

Program szkolenia: 

1. Konflikt

  • czy konflikt pomaga czy przeszkadza
  • konsekwencje utrzymywania się konfliktu

2. Przebieg konfliktu

  • przyczyny powstawania konfliktów
  • rodzaje konfliktów (Koło Moore’a)
  • dynamika sytuacji konfliktowej

3. Style rozwiązywania konfliktów

  • autodiagnoza stylu rozwiązywania konfliktów
  • konsekwencje stosowania danego stylu


4. Metody działania w sytuacji konfliktowej

  • specyfika negocjacji w konflikcie interesów
  • moje wartości  podczas konfliktu wartości
  • komunikacja a konflikt danych
  • emocje w konflikcie relacyjnym

5. Metody mediacji

  • model sześciu kroków w mediacji Nory Doherty
  • codzienne konflikty – model Brief Mediation

6. Techniki komunikacyjne pomocne w rozwiązywaniu konfliktów

  • komunikacja w mediacji
  • podstawy konstruktywnego porozumiewania się
  • nawiązanie dobrego kontaktu ze stronami
  • kierowanie przebiegiem rozmowy – zmiana negatywnego języka
  • przekształcanie impasu w rozwiązanie
  • zadawanie pytań, aktywne słuchanie, komunikat „ja”
  •  komunikacja niewerbalna

7. Symulacja  konfliktu – trening umiejętności rozwiązywania konfliktów

Cel szkolenia:
Dogłębne omówienie zasad pracy z osobą chorą psychicznie, studium przypadku na podstawie doświadczeń uczestników spotkania.
Program szkolenia:
1. Specyfika zaburzeń psychicznych – norma a zaburzenie psychiczne; charakterystyka najczęstszych zaburzeń psychicznych.
2. Zasady współpracy i sposoby komunikowania się z osobami z zaburzeniami psychicznymi.
3. Standardy pracy z osobami psychicznie chorymi – odniesienie do celów i zasad.
4. Praca superwizyjna i praca z przypadkiem – ćwiczenia praktyczne.
5. Przełamywanie barier w pracy z osobami psychicznie chorymi.

Program szkolenia:

  1. Istota zaburzeń poznawczych;
  • Aspekty starzenia się,
  • Postawy przystosowawcze do procesu starzenia.
  1. Otępienie starcze;
  • Definicje, objawy, przyczyny.
  • Kryteria rozpoznawania otępienia starczego.
  1. Choroby wieku podeszłego;
  • schorzenia psychiczne,
  • schorzenia somatyczne.
  1. Podstawy komunikacji z osobami w podeszłym wieku, otępieniem i zaburzeniami procesów poznawczych;
  • Głos,
  • Perswazja,
  • Techniki budowania kontaktu – skuteczna komunikacja,
  • Zasady, które ułatwiają kontakt,
  • Postawy wobec osób starszych,
  • Budowanie relacji między ludzkich.
  1. Metody pracy z osobami w podeszłym wieku:
  • metody aktywizujące,
  • metoda Montessori,
  • Wykonanie mapy mentalnej z metodami pracy i pomocy osobom starszym

Cel szkolenia:
– poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
– doskonalenie metodyki pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
– doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów i trudności w sferze życia swoich podopiecznych.
Program szkolenia:
1. Agresja i autoagresja – definicje, przyczyny, rodzaje. Rozpoznawanie różnych zachowań i zaburzeń zachowań.
2. Charakterystyka funkcjonowania emocjonalnego osób z niepełnosprawnością intelektualną wg stopnia upośledzenia.
3. Praktyczne sposoby przeciwdziałania agresji i autoagresji
4. Podstawowe techniki pracy dotyczące rozwiązywania problemów w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
5. Omawianie przypadków.

Szkolenie jest przeznaczone dla terapeutów, opiekunów, pedagogów i psychologów pracujących z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną/autyzmem /niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Cele: Nabycie przez opiekunów umiejętności wspierania rozwoju psychoseksualnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem oraz radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i niepożądanymi w tym zakresie.

Program szkolenia:

1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem – różnice w porównaniu z osobami neurotypowymi,
2. Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem, potrzeba seksualna u osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem, typowe oraz nietypowe formy ekspresji, problemy emocjonalne, stereotypy dotyczące seksualności osób z intelektualną niepełnosprawnością i/lub z autyzmem
3. Postawy społeczne wobec seksualności osób z niepełnosprawnością
intelektualną i/lub z autyzmem,
4. Zagadnienia prawne w aspekcie Kodeksu Karnego i Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
5. Ochrona przed wykorzystaniem seksualnym.
6. Dyskusja – omówienie indywidualnych przypadków zaproponowanych przez uczestników szkolenia.
Uczestnicy:
• Poznają rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub autyzmem.
• Poznają sposoby wspierania rozwoju psychoseksualnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem
• Opracują strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i niepożądanymi w zakresie ekspresji seksualnej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • umiejętności asertywnej komunikacji
  • umiejętności prezentowania zachowań asertywnych i technik efektywnej komunikacji w relacjach z przełożonymi, podwładnymi, współpracownikami
  • wzmocnienie pewności siebie i wiary we własne siły poprzez budowanie świadomości własnych zachowań w relacjach z innymi
  • rozwój umiejętności adekwatnego reagowania

Czym jest asertywność ?

  • Typy postaw: asertywna, uległa, agresywna, manipulacyjna.
  • Pięć podstawowych praw wg Herberta Fernsterheima
  • Rozpoznanie własnych skryptów zachowania w sytuacjach trudnych:
  1. autodiagnoza stylu komunikacji
  2. wpływ relacji i emocji na prezentowane postawy.

Umiejętności asertywne a poczucie własnej wartości

  • Stawianie granic w kontaktach z innymi
  • Rola wewnętrznego monologu
  1. typowe komunikaty i przekonania tłumaczące nieasertywne działanie
  2. słowa i przekonania wzmacniające zachowanie proaktywne
  • Ćwiczenia praktyczne rozwijające umiejętność przyjmowania postawy asertywnej i proaktywnej

Asertywne komunikaty w praktyce, cz. I

  • Asertywny styl prowadzenia rozmów – komunikat Ja.
  • Typowe komunikaty asertywne: wyrażanie próśb, odmowa, pochwała, konstruktywna krytyka.
  • Ćwiczenia praktyczne z budowania komunikatów asertywnych.

Asertywne komunikaty w praktyce, cz. II 

  • Bank asertywnych wypowiedzi
  1. Konfrontacja przekonań i reagowanie na krytykę konstruktywną i niekonstruktywną
  2. Asertywna reakcja na krytykę wyrażoną nie wprost m.in. zamiana oceny na opinię, odkrywanie aluzji, , zdarta płyta, ujawnienie rozbieżności opinii, itp.
  • Trening umiejętności.

Trening umiejętności prezentowania zachowań asertywnych wobec przełożonych oraz współpracowników podczas spotkań

  • Schemat ustanawiania konstruktywnych relacji i kontraktowania potrzeb i oczekiwań.
  • Asertywne wyrażanie negatywnych emocji, gniewu, irytacji itp.
  • Asertywne stawianie granic, egzekwowanie sankcji – techniki komunikacyjne

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • zwiększenia  świadomości  w zakresie problemu równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym
  • dokonanie analizy własnych potrzeb, wartości
  • zdobycie umiejętności wyznaczania i realizowania określonych celów
  • dokonanie analizy indywidualnych motywatorów zmian
  • zdobycie umiejętności zarządzania czasem
  • dokonanie analizy obszarów stresu
  • zdobycie umiejętności radzenia sobie ze stresem

Work-life balance czyli działania zgodne z naszymi wartościami i potrzebami

  • motywacja – wyznaczanie realnych do realizacji celów
  • co mnie motywuje do działania ? czego potrzebuję ? co jest dla mnie ważne – autoanaliza
  • moje priorytety czyli koło życia
  • sześć podstaw zarządzania czasem
  •  efektywne wykonywanie zadań – poziom energii w ciągu dnia
  • priorytety – kiedy kontynuować, kiedy odpuścić

Work-life balance w praktyce – Indywidualny SMART Plan Zmian 

  • jak ma być a jak jest ? – określenie celów do realizacji 
  • moje zasoby – kto lub/i co mi może pomóc
  • sposoby realizacji planu
  • zagrożenia – co mogę z nimi zrobić ?
  • kiedy zaczynam działać

Work-life balance a stres dnia codziennego 

  • indywidualna ocena sytuacji stresowej – samoocena obszarów stresu,
  • radzenie sobie ze stresem – praktyczne rozwiązania.
  • konstruktywne metody radzenia sobie ze stresem
  • strategia postawy optymistycznej

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • dokonanie analizy obszarów stresu
  • zdobycie umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • poznania konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem
  • poznanie technik oddechowych, medytacyjnych, relaksacyjnych
  • zdobycie umiejętności pracy z natrętnymi myślami
  • wzrostu elastyczności zachowania oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami

Stres – jak działa ?

  • Fizjologia działania stresu
  • Rodzaje stresorów
  • Model S-O-R  

Konsekwencje stresu

Mapa stresorów

  • Autodiagnoza obszarów stresowych
  • Konstruktywne vs niekonstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem
  • Oddziaływanie na ciało migdałowate

Techniki oddechowe

  • Metody oparte na treningu uważności
  • Relaksacja

Oddziaływanie na korę przedczołową

  • Przeformułowanie – myśli konstruktywne
  • Metoda RTZ
  • Jak zmienić przekonania

Neuropatyczność mózgu
Uwaga skierowana na pozytywne doświadczenia
4 kroki chłonięcia dobra

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • pozna podstawowe definicje i pojęcia związane z obszaru wypalenia zawodowego,
  • dowie się jak rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego,
  • nauczy się rozwijać i wzmacniać swoją odporność poprzez właściwe reagowanie w sytuacjach stresowych,
  • zrozumie wpływ emocji swoich i współpracowników  na jakość komunikacji interpersonalnej w swoim zespole oraz z klientami,
  • pozna i nabędzie umiejętność stosowania w praktyce narzędzi z zakresu profilaktyki wypalenia zawodowego.

Syndrom wypalenia zawodowego – definicja, etapy, czynniki sprzyjające, objawy 

  • Czym jest wypalenie zawodowe
  • Etapy i objawy wypalenia zawodowego
  • Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu

Autodiagnoza wypalenia zawodowego

Jak sobie radzić z wyczerpaniem emocjonalnym i fizycznym ?

  • Emocje wspierające i utrudniające funkcjonowanie w pracy i poza pracą
  • Czynniki wpływające na proces wyczerpania fizycznego i psychicznego
  • Sposoby na budowanie odporności psychologicznej
  • Wybrane techniki konstruktywnego odreagowania napięcia

Wypracowanie wniosków na temat: Jak sobie radzić z wyczerpaniem fizycznym i psychologicznym

Sposoby redukcji mechanizmu depersonalizacji w pracy

  • Psychologiczne podstawy ludzkich zachowań – jak dochodzimy do rozumienia innych
  • Wpływ nastawienia na proces komunikowania z otoczeniem
  • Umiejętność budowania konstruktywnego dystansu do klienta jako sposób radzenia sobie z procesem depersonalizacji
  • Konstruktywne vs niekonstruktywne myśli, metoda przeformułowania myśli

Poczucie własnej wartości a zadowolenie z pracy – jak je wzmocnić

  • Samoocena –wpływ na zachowanie 
  • Budowanie poczucia własnej wartości – wybrane techniki
  • Pozytywna prezentacja siebie
  • Poziom zadowolenia z pracy a poczucie własnej wartości

Wypracowanie wniosków na temat: w jaki sposób mogę wzmacniać poczucie własnej wartości  

Cel:

  • Wzrost umiejętności z zakresu zastosowania technik coachingowych w pracy
    z klientem pomocy społecznej

 

W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:

  • zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu  technik coachingowych w pracy
    z klientem pomocy społecznej
  • poznanie modelu GROW i jego zastosowania w pracy z klientem pomocy społecznej
  • wzrost efektywności w pracy z klientem pomocy społecznej
  • poprawa jakości pracy poprzez zwiększenie pozytywnych relacji klientów w stosunku do pracownika pomocy społecznej
  • wzrost sprawczości klientów pomocy społecznej
  • inspiracja do pracy z klientami

    Coaching – podstawowe modele procesów coachingowych
  • coaching – na czym polega
  • model GROW – zastosowania w pracy socjalnej

Narzędzia coacha 

  • Pytania oraz pytania i pytania przez pytania …
  • Techniki komunikacyjne zwiększające efektywność komunikacji
  • Techniki komunikacyjne dbające o relacje
  • Metafora

Metody kreatywne

Etapy modelu GROW

  • Cel – jak określać cele ? cele klienta a cele instytucjonalne
  • Rzeczywistość – jak rozmawiać i zapraszać do rozwiązań
  • Opcje – wspólne szukanie rozwiązań

Wybór – dbanie o sprawczość klienta

Trening umiejętności coachingowych w oparciu o model GROW

  • Ćwiczenia w parach

„gorące krzesło”

  1. Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
  • agresja słowna,
  • agresja fizyczna.
  1. Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup :
  • osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
  • stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy społecznej

            Obowiązki  kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji – sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?

             4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:

  • kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
  • sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
  • personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
  • odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
  1. Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
  • sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
  • skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
  1. Hejt w Internecie – podstawowe zasady reakcji.
    7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
  • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • zawiadomienie o znieważeniu funkcjonariusza publicznego
  1. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.

Program szkolenia:

  1. Komunikacja jako nawiązanie relacji, współpracy,
  • Rodzaje komunikacji i stereotypy w komunikacji,
  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych:
  • Efektywne słuchanie – parafrazowanie, zatrzymywanie, precyzowanie, udzielanie informacji zwrotnej,
  1. Budowanie poprawnego komunikatu – fakty, uczucia, potrzeby, prośby,
  • Uczucia i uczucia rzekome, oddzielanie emocji od faktów i inne czynniki wpływające destrukcyjnie na komunikację,
  1. Przełamywanie stereotypów, filtrów i oporu w komunikacji z „trudnym rozmówcą”.
  2. Komunikacja bez przemocy jako sposób rozwiązywania konfliktu z zachowaniem empatii dla siebie i rozmówcy.
  3. Podsumowanie – dyskusja.

Program szkolenia:

1. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – diagnoza, strategie radzenia, przykłady rozwiązań

2. Wychowanie emocjonalno-seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – kontekst teoretyczny, dostępne programy wsparcia

3. Kształtowanie tożsamości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – rozwiązania praktyczne, przykłady scenariuszy zajęć

Uczestnicy:

• Zostaną zapoznani z wybranymi elementami strategii radzenia sobie z zachowaniami trudnymi osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.
• Poznają możliwości i formy edukacji emocjonalno-seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.
• Poznają podstawy teoretyczne oraz metodykę pracy kształtowania tożsamości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.

Program szkolenia:
1. Organizacja zespołu opiekuńczo-terapeutycznego
2. Zasady funkcjonowania zespołu opiekuńczo-terapeutycznego:
– rola poszczególnych członków zespołu
– prawidłowa komunikacja
– zasady pracy zespołu
3. Zadania pracownika pierwszego kontaktu
4. Tworzenie i wykonanie indywidualnych planów wsparcia.
5. Wsparcie mieszkańca w ramach indywidualnego planu wsparcia.
6. Omówienie problematyki mieszkańców domu.

Cel szkolenia: poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie, doskonalenie metodyki edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych intelektualnie, doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów i trudności w sferze życia seksualnego swoich podopiecznych.

Program szkolenia:

1. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej.
2. Charakterystyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Edukacja seksualna i jej znaczenie.
4. Podstawowe techniki pracy pedagogiczno-terapeutycznej dotyczące rozwiązywania problemów sfery seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Diagnoza wykorzystywania seksualnego u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Rezultat:
• praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy,
• efektywne rozwiązywanie problemów dotyczących życia seksualnego osób niepełnosprawnych,
• poznanie znaczenia edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych,
• podniesienie poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy.

Główne cele szkolenia:
• zapoznanie uczestników z aspektami pracy z osobami niepełnosprawnymi, a także sposobami radzenia w sytuacjach trudnych,
• poprawa jakości pracy z osobami niepełnosprawnymi,
• świadomość siebie, innych w procesie komunikacji interpersonalnej,
• poszerzenie wiedzy na temat form pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz wsparcia tych osób;
Program szkolenia:
1. Mity i stereotypy na temat niepełnosprawności.
2. Postawy wobec osób niepełnosprawnych.
3. Wybrane zagadnienia z komunikacji interpersonalnej z elementami asertywności:
4. Komunikacja werbalna i poza werbalna
5. Ułatwienie kontaktu z osobą niepełnosprawną,
6. Zakłócenia mogące występować w komunikacji interpersonalnej, bariery komunikacyjne,
7. Wpływ emocji na sposób komunikowania się;
8. Praktyczne ćwiczenie zachowań asertywnych.
9. Standardy pracy z osobami niepełnosprawnymi.
10. Rola współpracy i współpraca z rodziną osoby niepełnosprawnej.

Szkolenie jest przeznaczone dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów pracujących z osobami autyzmem/ niepełnosprawnością intelektualną/ niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczestnicy nabędą umiejętności reagowania na przejawy agresji swoich podopiecznych,
a także zdobędą wiedzę dotyczącą organizowania pracy własnej w sposób minimalizujący szansę na występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych.


Program szkolenia:
1. Geneza agresywnych zachowań dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem:
• różne koncepcje,
• kategorie czynników warunkujących zachowania trudne.

2. Prawidłowości behawioralnego wzmacniania zachowań, kary i nagrody.

3. Kreowanie wspierającego środowiska szkolnego.

4. Planowanie i realizacja zadań programowych w ramach programów profilaktyczno-wychowawczych:
• uczenie się lepszego rozumienia siebie samych i innych ludzi
• budowanie poczucia własnej wartości i silnej tożsamości
• nawiązywanie pozytywnych relacji
• dostrzeganie, rozpoznawanie i nazywanie własnych oraz cudzych uczuć
• rozpoznawanie zachowań agresywnych
• rozpoznawanie przyczyn agresji
• pokojowe rozwiązywanie konfliktów
• opanowywanie i przezwyciężanie zachowań agresywnych

3. Procedury postępowania w sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych.

4. omówienie indywidualnych przypadków zaproponowanych przez uczestników szkolenia.

Uczestnicy
• udoskonalą kompetencje wzmacniania zachowań pożądanych i redukowania zachowań niepożądanych swoich uczniów.
• pogłębią wiedzę na temat znaczenia komunikacji w zapobieganiu zachowań trudnych.
• dokonają analizy zasobów i potrzeb szkoły w zakresie przeciwdziałania zachowaniom trudnym.

Program szkolenia:
1. Specyfika trudności funkcjonowania społecznego osób z diagnozą ze spektrum autyzmu (kryteria ICD-10, DSM-5).
2. Rola treningów umiejętności społecznych w rozwoju społecznym osoby
z autyzmem w zależności od poziomu jego funkcjonowania intelektualnego i wieku.
3. Wyznaczanie celów długo- i krótkoterminowych prowadzonej terapii – podstawowe umiejętności związane z zawieraniem znajomości, inicjowaniem rozmowy, słuchaniem, zadawaniem pytań, reagowaniem na krytykę, radzeniem sobie
z uczuciami i emocjami, rozwojem seksualnym.
4. Rola najbliższego otoczenia w terapii.
5. Pomoce wizualne do treningów umiejętności społecznych (historyjki społeczne, filmy, plany).
6. Umiejętność konstruowania scenariusza treningu umiejętności społecznych – zasada naprzemienności w aktywnościach, kształtowanie tożsamości , rola zajęć ruchowych.
7. Organizacja treningów umiejętności społecznych – praca w małej grupie, zajęcia indywidualne, wykorzystywanie zainteresowań.
8. Kwalifikacje terapeutów prowadzących TUS.

Program szkolenia:
1. Specyfika zaburzeń ze spektrum autyzmu (jakościowe trudności w relacjach społecznych, komunikacji oraz powtarzalne, stereotypowe zachowania)
2. Etiologia zachowań trudnych
3. Procedury wspierania radzenia sobie z instynktownymi zachowaniami trudnymi
4. Procedury wspierania radzenia sobie z zachowaniami trudnymi z powodu niezaspokojonych potrzeb
5. Procedury wspierania radzenia sobie z zachowaniami trudnymi wynikających z historii uczenia się
6. Studium indywidualnego przypadku (wg potrzeb uczestników warsztatu)
7. Zasady dobrej komunikacji z dorosłą osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Program szkolenia:
1. Rozwój społeczno – emocjonalny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
2. Skale oceny rozwoju społeczno-emocjonalnego osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – omówienie narzędzi, wskazówki praktyczne:
• Skala Greenspana
• Skala INSITE
• Skala ADOS-II
3. Konstruowanie programów terapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu.
4. Metody wspomagania rozwoju i rehabilitacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
5. Planowanie terapii w zakresie rozwoju społeczno emocjonalnego – metodyka pracy, współpraca z rodziną, przykłady dobrych praktyk.

Treść akordeonu