szkolenia dla DPS, OPS, ŚDS, WTZ
Szkolenia w formie zamkniętej wyceniamy indywidualnie w zależności od liczby uczestników i przewidywanym czasie trwania. W celu wyceny szkolenia prosimy o kontakt mailowy na biuro@dopasowaneszkolenia.com lub kontakt telefoniczny pod nr 536 193 457.
Oferta szkoleń na rok 2023/2024 do pobrania tutaj: OFERTA SZKOLEŃ DO POBRANIA
propozycje tematów szkoleń
Cel: poznanie technik terapii TSR w procesie motywowania klienta
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- poznanie filozofii terapii TSR
- zapoznanie z metodami terapii TSR mającymi zastosowania w pracy z klientem pomocy społecznej
- poznanie i doświadczenie procesu zmiany
- poznanie i trening metod budowania relacji z klientem wykorzystując techniki terapii TSR
- zdobycie umiejętności pracy z klientem w oporze
Motywacja
- co mnie motywuje do zmiany ? co motywuje mojego klienta ?
- o zmianie. Bariery zmiany. Jak wprowadzać zmiany i kiedy ich zaniechać
- Praca z oporem – przyczyny oporu klienta (przegląd zjawiska)
Terapia TSR – główne założenia
- Filozofia centralna
- Klient – ekspert swojego życia
Praca na zasobach
Budowanie relacji z klientem. Typy relacji z klientem. Metody pracy w zależności od typu relacji
- technika komplementowania
- Relacja goszczenia
- Relacja narzekania
- Relacja współpracy
Wybrane techniki wspierające proces aktywizacji do działania
- Pytanie o cud
- Wyjątki
- Skalowanie
Program szkolenia:
- Wprowadzenie – Środowisko zawodowe pracownika pomocy społecznej i specyfika jego pracy opartej na relacjach,
- Empatia pracowników socjalnych i konstruktywne radzenie sobie przez nich jako istotne zasoby warunkujące efektywność ich pracy zawodowej,
- Definicja, przyczyny i skutki stresu. Sposoby identyfikacji i radzenia sobie ze stresem,
- Klasyfikacja strategii radzenia sobie ze stresem: radzenie sobie skoncentrowane na problemie, radzenie sobie skoncentrowane na emocji,
- Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu w miejscu pracy,
- Praktyczne umiejętności rozpoznawania i szybkiego reagowania na syndrom wypalenia zawodowego,
- Sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu,
- Superwizja, coaching, trening motywujący jako podstawowe mechanizmy wsparcia pracy i rozwoju pracownika socjalnego,
- Podsumowanie – dyskusja.
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- zwiększenia świadomości specyfiki konfliktu
- zdobycia umiejętności umożliwiających diagnozę sytuacji konfliktowej i wybór optymalnej ścieżki postępowania
- poznania metod rozwiązywania sporów
- nabycia umiejętności zastosowania odpowiednich strategii rozwiązywania konfliktów
- nabycia umiejętności zastosowania wybranych technik komunikacyjnych stosowanych w mediacjach
- korzyści wynikających z rozwiązanego konfliktu
Program szkolenia:
1. Konflikt
- czy konflikt pomaga czy przeszkadza
- konsekwencje utrzymywania się konfliktu
2. Przebieg konfliktu
- przyczyny powstawania konfliktów
- rodzaje konfliktów (Koło Moore’a)
- dynamika sytuacji konfliktowej
3. Style rozwiązywania konfliktów
- autodiagnoza stylu rozwiązywania konfliktów
- konsekwencje stosowania danego stylu
4. Metody działania w sytuacji konfliktowej
- specyfika negocjacji w konflikcie interesów
- moje wartości podczas konfliktu wartości
- komunikacja a konflikt danych
- emocje w konflikcie relacyjnym
5. Metody mediacji
- model sześciu kroków w mediacji Nory Doherty
- codzienne konflikty – model Brief Mediation
6. Techniki komunikacyjne pomocne w rozwiązywaniu konfliktów
- komunikacja w mediacji
- podstawy konstruktywnego porozumiewania się
- nawiązanie dobrego kontaktu ze stronami
- kierowanie przebiegiem rozmowy – zmiana negatywnego języka
- przekształcanie impasu w rozwiązanie
- zadawanie pytań, aktywne słuchanie, komunikat „ja”
- komunikacja niewerbalna
7. Symulacja konfliktu – trening umiejętności rozwiązywania konfliktów
Cel szkolenia:
Dogłębne omówienie zasad pracy z osobą chorą psychicznie, studium przypadku na podstawie doświadczeń uczestników spotkania.
Program szkolenia:
1. Specyfika zaburzeń psychicznych – norma a zaburzenie psychiczne; charakterystyka najczęstszych zaburzeń psychicznych.
2. Zasady współpracy i sposoby komunikowania się z osobami z zaburzeniami psychicznymi.
3. Standardy pracy z osobami psychicznie chorymi – odniesienie do celów i zasad.
4. Praca superwizyjna i praca z przypadkiem – ćwiczenia praktyczne.
5. Przełamywanie barier w pracy z osobami psychicznie chorymi.
Program szkolenia:
- Istota zaburzeń poznawczych;
- Aspekty starzenia się,
- Postawy przystosowawcze do procesu starzenia.
- Otępienie starcze;
- Definicje, objawy, przyczyny.
- Kryteria rozpoznawania otępienia starczego.
- Choroby wieku podeszłego;
- schorzenia psychiczne,
- schorzenia somatyczne.
- Podstawy komunikacji z osobami w podeszłym wieku, otępieniem i zaburzeniami procesów poznawczych;
- Głos,
- Perswazja,
- Techniki budowania kontaktu – skuteczna komunikacja,
- Zasady, które ułatwiają kontakt,
- Postawy wobec osób starszych,
- Budowanie relacji między ludzkich.
- Metody pracy z osobami w podeszłym wieku:
- metody aktywizujące,
- metoda Montessori,
- Wykonanie mapy mentalnej z metodami pracy i pomocy osobom starszym
Cel szkolenia:
– poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
– doskonalenie metodyki pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
– doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów i trudności w sferze życia swoich podopiecznych.
Program szkolenia:
1. Agresja i autoagresja – definicje, przyczyny, rodzaje. Rozpoznawanie różnych zachowań i zaburzeń zachowań.
2. Charakterystyka funkcjonowania emocjonalnego osób z niepełnosprawnością intelektualną wg stopnia upośledzenia.
3. Praktyczne sposoby przeciwdziałania agresji i autoagresji
4. Podstawowe techniki pracy dotyczące rozwiązywania problemów w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
5. Omawianie przypadków.
Szkolenie jest przeznaczone dla terapeutów, opiekunów, pedagogów i psychologów pracujących z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną/autyzmem /niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Cele: Nabycie przez opiekunów umiejętności wspierania rozwoju psychoseksualnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem oraz radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i niepożądanymi w tym zakresie.
Program szkolenia:
1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem – różnice w porównaniu z osobami neurotypowymi,
2. Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem, potrzeba seksualna u osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem, typowe oraz nietypowe formy ekspresji, problemy emocjonalne, stereotypy dotyczące seksualności osób z intelektualną niepełnosprawnością i/lub z autyzmem
3. Postawy społeczne wobec seksualności osób z niepełnosprawnością
intelektualną i/lub z autyzmem,
4. Zagadnienia prawne w aspekcie Kodeksu Karnego i Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
5. Ochrona przed wykorzystaniem seksualnym.
6. Dyskusja – omówienie indywidualnych przypadków zaproponowanych przez uczestników szkolenia.
Uczestnicy:
• Poznają rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub autyzmem.
• Poznają sposoby wspierania rozwoju psychoseksualnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem
• Opracują strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i niepożądanymi w zakresie ekspresji seksualnej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub z autyzmem
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- umiejętności asertywnej komunikacji
- umiejętności prezentowania zachowań asertywnych i technik efektywnej komunikacji w relacjach z przełożonymi, podwładnymi, współpracownikami
- wzmocnienie pewności siebie i wiary we własne siły poprzez budowanie świadomości własnych zachowań w relacjach z innymi
- rozwój umiejętności adekwatnego reagowania
Czym jest asertywność ?
- Typy postaw: asertywna, uległa, agresywna, manipulacyjna.
- Pięć podstawowych praw wg Herberta Fernsterheima
- Rozpoznanie własnych skryptów zachowania w sytuacjach trudnych:
- autodiagnoza stylu komunikacji
- wpływ relacji i emocji na prezentowane postawy.
Umiejętności asertywne a poczucie własnej wartości
- Stawianie granic w kontaktach z innymi
- Rola wewnętrznego monologu
- typowe komunikaty i przekonania tłumaczące nieasertywne działanie
- słowa i przekonania wzmacniające zachowanie proaktywne
- Ćwiczenia praktyczne rozwijające umiejętność przyjmowania postawy asertywnej i proaktywnej
Asertywne komunikaty w praktyce, cz. I
- Asertywny styl prowadzenia rozmów – komunikat Ja.
- Typowe komunikaty asertywne: wyrażanie próśb, odmowa, pochwała, konstruktywna krytyka.
- Ćwiczenia praktyczne z budowania komunikatów asertywnych.
Asertywne komunikaty w praktyce, cz. II
- Bank asertywnych wypowiedzi
- Konfrontacja przekonań i reagowanie na krytykę konstruktywną i niekonstruktywną
- Asertywna reakcja na krytykę wyrażoną nie wprost m.in. zamiana oceny na opinię, odkrywanie aluzji, , zdarta płyta, ujawnienie rozbieżności opinii, itp.
- Trening umiejętności.
Trening umiejętności prezentowania zachowań asertywnych wobec przełożonych oraz współpracowników podczas spotkań
- Schemat ustanawiania konstruktywnych relacji i kontraktowania potrzeb i oczekiwań.
- Asertywne wyrażanie negatywnych emocji, gniewu, irytacji itp.
- Asertywne stawianie granic, egzekwowanie sankcji – techniki komunikacyjne
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- zwiększenia świadomości w zakresie problemu równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym
- dokonanie analizy własnych potrzeb, wartości
- zdobycie umiejętności wyznaczania i realizowania określonych celów
- dokonanie analizy indywidualnych motywatorów zmian
- zdobycie umiejętności zarządzania czasem
- dokonanie analizy obszarów stresu
- zdobycie umiejętności radzenia sobie ze stresem
Work-life balance czyli działania zgodne z naszymi wartościami i potrzebami
- motywacja – wyznaczanie realnych do realizacji celów
- co mnie motywuje do działania ? czego potrzebuję ? co jest dla mnie ważne – autoanaliza
- moje priorytety czyli koło życia
- sześć podstaw zarządzania czasem
- efektywne wykonywanie zadań – poziom energii w ciągu dnia
- priorytety – kiedy kontynuować, kiedy odpuścić
Work-life balance w praktyce – Indywidualny SMART Plan Zmian
- jak ma być a jak jest ? – określenie celów do realizacji
- moje zasoby – kto lub/i co mi może pomóc
- sposoby realizacji planu
- zagrożenia – co mogę z nimi zrobić ?
- kiedy zaczynam działać
Work-life balance a stres dnia codziennego
- indywidualna ocena sytuacji stresowej – samoocena obszarów stresu,
- radzenie sobie ze stresem – praktyczne rozwiązania.
- konstruktywne metody radzenia sobie ze stresem
- strategia postawy optymistycznej
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- dokonanie analizy obszarów stresu
- zdobycie umiejętności radzenia sobie ze stresem
- poznania konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem
- poznanie technik oddechowych, medytacyjnych, relaksacyjnych
- zdobycie umiejętności pracy z natrętnymi myślami
- wzrostu elastyczności zachowania oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
Stres – jak działa ?
- Fizjologia działania stresu
- Rodzaje stresorów
- Model S-O-R
Konsekwencje stresu
Mapa stresorów
- Autodiagnoza obszarów stresowych
- Konstruktywne vs niekonstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem
- Oddziaływanie na ciało migdałowate
Techniki oddechowe
- Metody oparte na treningu uważności
- Relaksacja
Oddziaływanie na korę przedczołową
- Przeformułowanie – myśli konstruktywne
- Metoda RTZ
- Jak zmienić przekonania
Neuropatyczność mózgu
Uwaga skierowana na pozytywne doświadczenia
4 kroki chłonięcia dobra
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- pozna podstawowe definicje i pojęcia związane z obszaru wypalenia zawodowego,
- dowie się jak rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego,
- nauczy się rozwijać i wzmacniać swoją odporność poprzez właściwe reagowanie w sytuacjach stresowych,
- zrozumie wpływ emocji swoich i współpracowników na jakość komunikacji interpersonalnej w swoim zespole oraz z klientami,
- pozna i nabędzie umiejętność stosowania w praktyce narzędzi z zakresu profilaktyki wypalenia zawodowego.
Syndrom wypalenia zawodowego – definicja, etapy, czynniki sprzyjające, objawy
- Czym jest wypalenie zawodowe
- Etapy i objawy wypalenia zawodowego
- Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu
Autodiagnoza wypalenia zawodowego
Jak sobie radzić z wyczerpaniem emocjonalnym i fizycznym ?
- Emocje wspierające i utrudniające funkcjonowanie w pracy i poza pracą
- Czynniki wpływające na proces wyczerpania fizycznego i psychicznego
- Sposoby na budowanie odporności psychologicznej
- Wybrane techniki konstruktywnego odreagowania napięcia
Wypracowanie wniosków na temat: Jak sobie radzić z wyczerpaniem fizycznym i psychologicznym
Sposoby redukcji mechanizmu depersonalizacji w pracy
- Psychologiczne podstawy ludzkich zachowań – jak dochodzimy do rozumienia innych
- Wpływ nastawienia na proces komunikowania z otoczeniem
- Umiejętność budowania konstruktywnego dystansu do klienta jako sposób radzenia sobie z procesem depersonalizacji
- Konstruktywne vs niekonstruktywne myśli, metoda przeformułowania myśli
Poczucie własnej wartości a zadowolenie z pracy – jak je wzmocnić
- Samoocena –wpływ na zachowanie
- Budowanie poczucia własnej wartości – wybrane techniki
- Pozytywna prezentacja siebie
- Poziom zadowolenia z pracy a poczucie własnej wartości
Wypracowanie wniosków na temat: w jaki sposób mogę wzmacniać poczucie własnej wartości
Cel:
- Wzrost umiejętności z zakresu zastosowania technik coachingowych w pracy
z klientem pomocy społecznej
W ramach szkolenia uczestnicy nabywają praktyczne umiejętności i wiedzę w zakresie:
- zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu technik coachingowych w pracy
z klientem pomocy społecznej
- poznanie modelu GROW i jego zastosowania w pracy z klientem pomocy społecznej
- wzrost efektywności w pracy z klientem pomocy społecznej
- poprawa jakości pracy poprzez zwiększenie pozytywnych relacji klientów w stosunku do pracownika pomocy społecznej
- wzrost sprawczości klientów pomocy społecznej
- inspiracja do pracy z klientami
Coaching – podstawowe modele procesów coachingowych
- coaching – na czym polega
- model GROW – zastosowania w pracy socjalnej
Narzędzia coacha
- Pytania oraz pytania i pytania przez pytania …
- Techniki komunikacyjne zwiększające efektywność komunikacji
- Techniki komunikacyjne dbające o relacje
- Metafora
Metody kreatywne
Etapy modelu GROW
- Cel – jak określać cele ? cele klienta a cele instytucjonalne
- Rzeczywistość – jak rozmawiać i zapraszać do rozwiązań
- Opcje – wspólne szukanie rozwiązań
Wybór – dbanie o sprawczość klienta
Trening umiejętności coachingowych w oparciu o model GROW
- Ćwiczenia w parach
„gorące krzesło”
- Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
- agresja słowna,
- agresja fizyczna.
- Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup :
- osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
- stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy społecznej
Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji – sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:
- kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
- sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
- personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
- odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
- Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
- sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
- skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
- Hejt w Internecie – podstawowe zasady reakcji.
7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- zawiadomienie o znieważeniu funkcjonariusza publicznego
- Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Program szkolenia:
- Komunikacja jako nawiązanie relacji, współpracy,
- Rodzaje komunikacji i stereotypy w komunikacji,
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych:
- Efektywne słuchanie – parafrazowanie, zatrzymywanie, precyzowanie, udzielanie informacji zwrotnej,
- Budowanie poprawnego komunikatu – fakty, uczucia, potrzeby, prośby,
- Uczucia i uczucia rzekome, oddzielanie emocji od faktów i inne czynniki wpływające destrukcyjnie na komunikację,
- Przełamywanie stereotypów, filtrów i oporu w komunikacji z „trudnym rozmówcą”.
- Komunikacja bez przemocy jako sposób rozwiązywania konfliktu z zachowaniem empatii dla siebie i rozmówcy.
- Podsumowanie – dyskusja.
Program szkolenia:
1. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – diagnoza, strategie radzenia, przykłady rozwiązań
2. Wychowanie emocjonalno-seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – kontekst teoretyczny, dostępne programy wsparcia
3. Kształtowanie tożsamości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu – rozwiązania praktyczne, przykłady scenariuszy zajęć
Uczestnicy:
• Zostaną zapoznani z wybranymi elementami strategii radzenia sobie z zachowaniami trudnymi osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.
• Poznają możliwości i formy edukacji emocjonalno-seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.
• Poznają podstawy teoretyczne oraz metodykę pracy kształtowania tożsamości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu.
Program szkolenia:
1. Organizacja zespołu opiekuńczo-terapeutycznego
2. Zasady funkcjonowania zespołu opiekuńczo-terapeutycznego:
– rola poszczególnych członków zespołu
– prawidłowa komunikacja
– zasady pracy zespołu
3. Zadania pracownika pierwszego kontaktu
4. Tworzenie i wykonanie indywidualnych planów wsparcia.
5. Wsparcie mieszkańca w ramach indywidualnego planu wsparcia.
6. Omówienie problematyki mieszkańców domu.
Cel szkolenia: poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie, doskonalenie metodyki edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych intelektualnie, doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów i trudności w sferze życia seksualnego swoich podopiecznych.
Program szkolenia:
1. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej.
2. Charakterystyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Edukacja seksualna i jej znaczenie.
4. Podstawowe techniki pracy pedagogiczno-terapeutycznej dotyczące rozwiązywania problemów sfery seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Diagnoza wykorzystywania seksualnego u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Rezultat:
• praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy,
• efektywne rozwiązywanie problemów dotyczących życia seksualnego osób niepełnosprawnych,
• poznanie znaczenia edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych,
• podniesienie poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy.
Główne cele szkolenia:
• zapoznanie uczestników z aspektami pracy z osobami niepełnosprawnymi, a także sposobami radzenia w sytuacjach trudnych,
• poprawa jakości pracy z osobami niepełnosprawnymi,
• świadomość siebie, innych w procesie komunikacji interpersonalnej,
• poszerzenie wiedzy na temat form pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz wsparcia tych osób;
Program szkolenia:
1. Mity i stereotypy na temat niepełnosprawności.
2. Postawy wobec osób niepełnosprawnych.
3. Wybrane zagadnienia z komunikacji interpersonalnej z elementami asertywności:
4. Komunikacja werbalna i poza werbalna
5. Ułatwienie kontaktu z osobą niepełnosprawną,
6. Zakłócenia mogące występować w komunikacji interpersonalnej, bariery komunikacyjne,
7. Wpływ emocji na sposób komunikowania się;
8. Praktyczne ćwiczenie zachowań asertywnych.
9. Standardy pracy z osobami niepełnosprawnymi.
10. Rola współpracy i współpraca z rodziną osoby niepełnosprawnej.
Szkolenie jest przeznaczone dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów pracujących z osobami autyzmem/ niepełnosprawnością intelektualną/ niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczestnicy nabędą umiejętności reagowania na przejawy agresji swoich podopiecznych,
a także zdobędą wiedzę dotyczącą organizowania pracy własnej w sposób minimalizujący szansę na występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych.
Program szkolenia:
1. Geneza agresywnych zachowań dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem:
• różne koncepcje,
• kategorie czynników warunkujących zachowania trudne.
2. Prawidłowości behawioralnego wzmacniania zachowań, kary i nagrody.
3. Kreowanie wspierającego środowiska szkolnego.
4. Planowanie i realizacja zadań programowych w ramach programów profilaktyczno-wychowawczych:
• uczenie się lepszego rozumienia siebie samych i innych ludzi
• budowanie poczucia własnej wartości i silnej tożsamości
• nawiązywanie pozytywnych relacji
• dostrzeganie, rozpoznawanie i nazywanie własnych oraz cudzych uczuć
• rozpoznawanie zachowań agresywnych
• rozpoznawanie przyczyn agresji
• pokojowe rozwiązywanie konfliktów
• opanowywanie i przezwyciężanie zachowań agresywnych
3. Procedury postępowania w sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych.
4. omówienie indywidualnych przypadków zaproponowanych przez uczestników szkolenia.
Uczestnicy
• udoskonalą kompetencje wzmacniania zachowań pożądanych i redukowania zachowań niepożądanych swoich uczniów.
• pogłębią wiedzę na temat znaczenia komunikacji w zapobieganiu zachowań trudnych.
• dokonają analizy zasobów i potrzeb szkoły w zakresie przeciwdziałania zachowaniom trudnym.
Program szkolenia:
1. Specyfika trudności funkcjonowania społecznego osób z diagnozą ze spektrum autyzmu (kryteria ICD-10, DSM-5).
2. Rola treningów umiejętności społecznych w rozwoju społecznym osoby
z autyzmem w zależności od poziomu jego funkcjonowania intelektualnego i wieku.
3. Wyznaczanie celów długo- i krótkoterminowych prowadzonej terapii – podstawowe umiejętności związane z zawieraniem znajomości, inicjowaniem rozmowy, słuchaniem, zadawaniem pytań, reagowaniem na krytykę, radzeniem sobie
z uczuciami i emocjami, rozwojem seksualnym.
4. Rola najbliższego otoczenia w terapii.
5. Pomoce wizualne do treningów umiejętności społecznych (historyjki społeczne, filmy, plany).
6. Umiejętność konstruowania scenariusza treningu umiejętności społecznych – zasada naprzemienności w aktywnościach, kształtowanie tożsamości , rola zajęć ruchowych.
7. Organizacja treningów umiejętności społecznych – praca w małej grupie, zajęcia indywidualne, wykorzystywanie zainteresowań.
8. Kwalifikacje terapeutów prowadzących TUS.
Program szkolenia:
1. Specyfika zaburzeń ze spektrum autyzmu (jakościowe trudności w relacjach społecznych, komunikacji oraz powtarzalne, stereotypowe zachowania)
2. Etiologia zachowań trudnych
3. Procedury wspierania radzenia sobie z instynktownymi zachowaniami trudnymi
4. Procedury wspierania radzenia sobie z zachowaniami trudnymi z powodu niezaspokojonych potrzeb
5. Procedury wspierania radzenia sobie z zachowaniami trudnymi wynikających z historii uczenia się
6. Studium indywidualnego przypadku (wg potrzeb uczestników warsztatu)
7. Zasady dobrej komunikacji z dorosłą osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Program szkolenia:
1. Rozwój społeczno – emocjonalny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
2. Skale oceny rozwoju społeczno-emocjonalnego osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – omówienie narzędzi, wskazówki praktyczne:
• Skala Greenspana
• Skala INSITE
• Skala ADOS-II
3. Konstruowanie programów terapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu.
4. Metody wspomagania rozwoju i rehabilitacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
5. Planowanie terapii w zakresie rozwoju społeczno emocjonalnego – metodyka pracy, współpraca z rodziną, przykłady dobrych praktyk.