Warsztat Skutecznego Pedagoga

Cykl Warsztat Skutecznego Pedagoga dedykowany jest wszystkim pedagogom, wychowawcom i wszystkim osobom zaangażowanym w pomoc uczniom w trudnych sytuacjach.
Realizowany jest zarówno w formie szkoleń otwartych jak i w formie szkoleń dla Rad Pedagogicznych. Tematy można łączyć dowolnie w zależności od aktualnych potrzeb placówki. Standardowy czas trwania 1 tematu to 2 godziny zegarowe.
Cykl realizujemy w postaci spotkań otwartych on-line. Tematy sukcesywnie pojawiają się w terminarzu . Chcąc otrzymywać na bieżąco zaktualizowany terminarz i informacje o aktualnych promocjach prosimy o wypełnienie danych w formularzu poniżej.
Propozycje tematów szkoleń:
- Jak być dobrym pedagogiem?
- Zaburzenia odżywiania dzieci i młodzieży
- Agresja i przemoc u dzieci i młodzieży
- Zachowania autodestrukcyjne u dzieci i młodzieży
- Zaburzenia emocji i zachowania u dzieci i młodzieży
- Dziecko w kryzysie zdrowia psychicznego w szkole
- Stres w pracy osób związanych z pomocą psychologiczno-
pedagogiczną - Organizacja pracy w zespołach (psycholog, dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, inni specjaliści, pielęgniarka)
Ramowy program spotkań:
1. Jak być dobrym pedagogiem?
- Osobowość i postawa
- Zadania pedagoga szkolnego,
- Metody pracy,
- Najczęściej popełniane błędy,
2. Zaburzenia odżywiania dzieci i młodzieży
- Anoreksja, bulimia, nadwaga, otyłość – sposoby rozpoznawania zaburzeń odżywiania.
- Nieoczywiste symptomy, na które warto zwracać uwagę.
- Terapia i postępowanie z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami odżywiania.
- Współpraca z rodzicami w celu podjęcia leczenia
3. Agresja i przemoc u dzieci i młodzieży
- Przyczyny zachowań agresywnych u dzieci i młodzieży (z uwzględnieniem takich czynników, jak trudna sytuacja rodzinna, szkolna i rówieśnicza, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zaburzenia emocji i zachowania, niepełnosprawność, choroba).
- Techniki radzenia sobie z wybuchami złości.
- Zapobieganie przemocy oraz strategie rozwiązywania problemów.
- Współpraca z rodzicami.
- Współpraca z instytucjami takimi jak policja, Sąd Rodzinny, MOPS w sytuacjach trudnych.
4. Zachowania autodestrukcyjne u dzieci i młodzieży
- Przyczyny i formy samookaleczeń.
- Diagnoza samookaleczeń oraz sposoby postępowania.
- Diagnoza suicydalna, zespół presuicydalny.
- Ocena stopnia ryzyka.
- Działania wobec osoby zagrożonej samobójstwem, formy wsparcia.
- Sytuacje, w których konieczne jest skierowanie dziecka do psychiatry.
- Współpraca z rodzicami w celu podjęcia leczenia.
- Współpraca z instytucjami takimi jak policja, Sąd Rodzinny, MOPS w sytuacjach trudnych.
5. Zaburzenia emocji i zachowania u dzieci i młodzieży
- Wpływ środowiska rodzinnego, rówieśniczego, instytucjonalnego na rozwój poznawczy i funkcjonowanie społeczne dziecka.
- Co może niepokoić, czyli wstępne rozpoznawanie symptomów mogących wskazywać na choroby i zaburzenia.
- Zaburzenia zachowania, zaburzenia adaptacyjne, hiperkinetyczne, spektrum autyzmu, depresja i inne choroby, stany lękowe, stany psychotyczne – krótkie omówienie.
- Sytuacje, w których konieczne jest skierowanie dziecka do psychiatry.
6. Dziecko w kryzysie zdrowia psychicznego w szkole
- Jak wspierać dziecko będące w kryzysie zdrowia psychicznego
- Jak rozmawiać, a czego lepiej unikać
- Jak przygotować klasę, aby umiała właściwie reagować na koleżankę/kolegę w kryzysie,
- Współpraca z rodzicami
- Współpraca z zespołem nauczycieli uczących dziecko w kryzysie w celu otoczenia go wsparciem
7. Stres w pracy osób związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- Trudne sytuacje w pracy – jak zapobiegać, jak działać
- Jak sobie radzić ze stresem w pracy
- Superwizja
8. Organizacja pracy w zespołach (psycholog, dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, inni specjaliści, pielęgniarka)
- Podział zadań
- Dokumentowanie pracy,
- Współpraca z rodzicami,
- Współpraca z instytucjami
- Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły
Prowadząca szkolenie:
mgr Mariola Rytel – pedagog i psycholog szkolny, pedagog społeczno – opiekuńczy, resocjalizacji, oligofrenopedagog i psychodietetyk
Pracuje jako pedagog szkolny w Szkole Podstawowej nr 8 z oddziałami integracyjnymi we Wrocławiu. Jednocześnie zajmuje się terapią dzieci niepełnosprawnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z różnego rodzaju zaburzeniami, a także wsparciem ich rodzin. Pracuje z dziećmi nad usprawnianiem zaburzonych funkcji organizmu, prowadzi ćwiczenia usprawniające pamięć, koncentrację, koordynację wzrokowo – słuchową, sprawność manualną (terapia ręki). Pomaga w zdobywaniu umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i społecznego funkcjonowaniu, wspiera rodziny w załatwianiu spraw urzędowych oraz związanych z leczeniem i rehabilitacją dziecka, a także w rozwijaniu zainteresowań. Pracuje z dziećmi i młodzieżą doświadczającą lęków, autoagresji i myśli samobójczych, a także zaburzeń odżywiania. Swoją wiedzą i doświadczenie dzieli się od lat z nauczycielami podczas prowadzonych szkoleń i warsztatów.